«Bringing good energy to your business»
Capture Energy rigger seg for oppskalering i batterimarkedet i Norden:
- Første fase er unnagjort. Nå er vi klare for å oppskalere selskapet og ta en posisjon som en av Nordens ledende aktører på batterimarkedet!
Capture Energys CEO Morten Hagen har gledet seg lenge til å kunne avduke selskapets nye profil, som samtidig markeder starten på en betydelig oppskalering og vekst.
- Den nye sloganen «Bringing good energy to your business» blir vår nye leveregel og vår lovnad til kundene. En slogan som forteller at Capture Energy både bringer den grønne energien inn i samfunnet, vi skaper entusiasme og driv for våre kunder – og ikke minst framdrift i investeringer for å sikre høyere avkastning. Vi skal skape god og rask lønnsomhet for våre kunder som deltar med batterier i fleksibilitetsmarkedet.
En av de fire store
Capture Energy AB ble etablert i februar 2023 med tilstedeværelse i Sverige, Norge og Danmark. Med hovedkontor i Gøteborg og en CEO som styrer selskapet fra Fredrikstad
har Capture Energy allerede tatt en lederrolle innen BESS-teknologien. I oppstartsåret, signerte selskapet batterikontrakter til markedet for 25 MW og omsatte for 105 millioner. Målet for 2024 er å doble til 50 MW, og en omsetning på mer enn 350 millioner.
- Vi har lyktes i å bygge et solid navn, og gjennom det har vi fått inn kunder enda raskere enn vi forventet. En viktig del av strategien, er at vi har ansatte med lang erfaring på ulike områder innen batteriteknologi, og som er velkjente i bransjen. Det har vært en stor trygghet for kunden, forteller Hagen.
På sikt, skal Capture Energy etablere seg som en av de fire største selskapene i fleksibilitetsmarkedet i Norden. Det skal skje blant annet gjennom at de skal være den raskeste veien til fleksibilitetsmarkedet for kundene, ha den beste kompetansen innen dette området, tilby nøkkelferdige løsninger, ha produkter som er optimalisert for det nordiske klimaet, ligge i forkant av utviklingen og tilby fleksibel finansiering.
Hagen er ikke i tvil om at en fornyelse av profilen er en svært viktig del av totalen når de nå skal ta det neste steget mot den ambisiøse målsettingen.
- Hvordan man presenterer seg, avspeiler hvordan man agiterer. Vi vil vise markedet at vi mener alvor av våre ambisjoner, og at vi er en partner å stole på. Den profilen vi hadde, har fungert i en oppstartfase. Men den var ikke fullgodt lenger. Om man skal bli oppfattet som et seriøst selskap, må man kle seg deretter!
Forbereder vekst
Capture Energy møter dere på Europower Investor sin konferanse 19. mars, i debatten med navn "How much do we need to invest in the grid infrastructure, and can private investments play a part?"
- Vi er glade for å ha med oss Capture Energy på scenen denne uken, sier Chul Christian Aamodt, kommersiell leder i Europower.
I debatten deltar også Halvor Morten Meyer, Partner i Bain Capital.
Hagen gleder seg til å delta i debatten fra scenen og sette investering av batterilager i Norden også på den norske agendaen.
- Det er ekstrem stor forskjell fra Norge til Sverige, forteller Hagen og gjør et anslag om at Sverige vil ha 500 MW installerte batterikapasitet i løpet av 2 år, mens Norge kanskje vil nå 50 MW.